3 tips om de patient journey van jouw bedrijf te verbeteren

Onder de patient journey verstaan we de reis die de patiënt aflegt, vanaf het moment dat ze contact met je leggen tot het moment dat jullie wegen scheiden. Vergeet niet dat contactleggen soms al begint voordat jij daar erg in hebt. Een goed voorbeeld daarvan is een eerste bezoek aan je website. Als zorgverlener wil je dat de patient journey zo prettig mogelijk is voor de patiënt en zo efficiënt mogelijk is voor jou. Hoe beter deze reis, hoe tevredener je patiënten en hoe beter je instelling is georganiseerd. Wil jij tijd besteden aan het verbeteren van jouw patient journey? Dan zijn de onderstaande tips vast handig.

Breng het eerst in kaart

Werken aan je patient journey begint met het in kaart brengen van de huidige situatie. Wat gebeurt er vanaf het moment dat een patiënt contact met je legt? Hoe snel worden ze geholpen? Hoe gemakkelijk kunnen ze worden doorverwezen? Hoe snel kunnen onderzoeken worden gedaan? Wanneer krijgen ze hun diagnose? Hoe regelmatig komen ze terug? Wanneer wordt de medicatie aangepast? Dit zijn allemaal vragen die je in kaart brengt door je voor te stellen dat je je eigen patiënt bent. Vervolgens kun je aanwijzen wat er goed gaat en wat beter kan. Misschien is er een wachtlijst bij een bepaalde specialist of behandeling. Bepaal zo wat er aangepast moet worden en waar de grootste winsten te behalen zijn.

Deel taken uit

Met de informatie die je bij de vorige tips hebt verzameld kun je taken gaan delegeren. Laat elk team in je organisatie naar haar eigen processen kijken en suggesties aanleveren om deze te verbeteren. Door taken te delegeren betrek je iedereen bij de verbeteringen die je wilt doorbrengen en dat motiveert. Kies eerst voor de veranderingen die de grootste invloed hebben op de patient journey, zodat je direct resultaat ziet. Dat werkt aanstekelijk.

Investeer in een CRM-programma

Door een overkoepelend programma aan te wijzen waarin je patiëntgegevens worden ondergebracht, waar communicatie wordt vastgelegd, waar medewerkers toegang toe hebben en dat ervoor zorgt dat je administratie perfect is georganiseerd, maak je je patient journey gestroomlijnder. Als een medewerker een patiënt naar voren haalt en direct kan zien wat de geschiedenis is, welke kenmerken bij deze patiënt horen en wat er al gecommuniceerd is, kan deze veel beter en persoonlijker geholpen worden. Dat zorgt voor tevreden patiënten, maar ook voor een gestroomlijnder en sneller systeem waar iedereen van profiteert.