Tips om de regionale vindbaarheid te verbeteren
Regionale vindbaarheid is een belangrijk onderdeel geworden van zoekmachine optimalisatie. En wil jij ne online vindbaarheid in Deventer of een andere regio verbeteren, dan is het belangrijk dat je daar aandacht aan besteedt. Op die manier voorkom je dat je bezoekers aantrekt die zich niet in jouw werkgebied bevinden. Dit zijn bezoekers die je bounce rate hooghouden en je conversie ratio laag, omdat ze toch nooit klant van je zullen worden. Het is dus zaak om je te richten op een duidelijke regionale doelgroep en de onderstaande tips helpen je daarbij.
Richt je op voice search
Het is een feit dat steeds meer zoekopdrachten gesproken worden ingevoerd en dat wordt ook wel voice search genoemd. Verwacht wordt dat dit de komende jaren alleen maar zal toenemen. Daarbij is het grootste gedeelte van de voice search zoekopdrachten regionaal. Door je website daarop in te richten, sla je dus twee vliegen in één klap. Je speelt in op een belangrijke ontwikkeling en je werkt aan regionale vindbaarheid. Gesproken zoekopdrachten zijn natuurlijker, het zijn vaak vragen en ze zijn vaak langer. Kies een aantal goede zoekwoorden en richt daar je pagina’s op in. Spreekt iemand ‘waar is de dichtstbijzijnde sportzaak in Deventer?’ in, dan is jouw pagina de eerste die naar voren komt.
Google Mijn Bedrijf
Een andere belangrijke bijdrager aan je regionale vindbaarheid is Google Mijn Bedrijf. Geef je adres- en contactgegevens door aan de grootste zoekmachine ter wereld en jouw bedrijf wordt getoond als ballon op het Google Maps kaartje bij de zoekopdracht. Daarbij worden ook je openingstijden, je telefoonnummer, je klantenbeoordeling en een foto van je pand getoond zodat de internetgebruiker direct kan zien of je open bent, hoe ze je kunnen bereiken en hoe goed je bent.
Regionale content
Nu kun je de rest van de inhoud van je website ook inrichten op regionale vindbaarheid. Dat doe je door regionale zoekwoorden te verwerken, bijvoorbeeld met de stad waarin je gevestigd bent te verwerken of de regio waarin je werkt (midden-Nederland, Twente, Waterland, enzovoorts). Als je externe links plaatst, zorg er dan voor dat deze ook naar regionale pagina’s gaan, zoals je gemeente of je plaatselijke sportvereniging. Het is ook altijd een goed idee om een pagina te maken met hoe je vindbaar bent, waarop je een kaartje plaatst, een routebeschrijving toevoegt en je werkgebied verder toelicht. Op die manier trek je alleen bezoekers aan die duidelijk binnen je regionale doelgroep vallen.