Verschillende onderdelen van regionale vindbaarheid

Regionale vindbaarheid is een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Voordat je je website (verder) gaat optimaliseren voor de zoekmachines, is het belangrijk dat je je afvraagt in welke regio je gevonden wilt worden. Het is mogelijk dat je je diensten wereldwijd aanbiedt, maar het kan ook goed dat je alleen levert in je eigen woonplaats, regio of provincie. Wat ook je werkgebied, het is zaak dat je pagina’s alleen bezoekers aantrekken die zich in dat gebied bevinden. Door aandacht te besteden aan regionale vindbaarheid, zoals linkbuilding Deventer, kun je je bounce rate verlagen en je conversie ratio verhogen. Hier lees je over 3 verschillende manieren waarop je dat kunt doen.

1.     Het begint met Google Mijn Bedrijf

Door je bedrijf in te schrijven bij Google Mijn Bedrijf vertel je aan de grootste zoekmachine van de wereld waar je gevestigd bent en wat je werkgebied is. Heb je dat gedaan, dan komt jouw bedrijf naar voren als een ballon op het welbekende kaartje van Google als iemand op zoek is naar de diensten die je levert of de producten die je verkoopt. Door belangrijke contactinformatie door te geven zien internetgebruikers ook direct of je open bent, wat je adres is, hoe ze contact met je op kunnen nemen en hoe je bedrijf eruitziet. Daarbij ben je in staat beoordelingen te verzamelen, om je bedrijf nog aantrekkelijker te doen lijken.

2.     Regionale content verwerken

Zoekmachine optimalisatie werkzaamheden kun je ook aanpassen op lokale vindbaarheid. Zo kun je bijvoorbeeld plaatsnamen in je zoekwoorden verwerken, zodat jouw pagina naar voren komt als iemand op zoek is naar ‘damesschoenen in Zutphen’. Als je externe links verwerkt, dan link je naar bedrijven en instanties die in dezelfde stad of regio werkzaam zijn. Zorg er ook voor dat je contactgegevens correct zijn. Een andere slimme manier om aandacht te besteden aan regionale vindbaarheid is door een pagina te wijden aan hoe men je kan vinden. Voeg een routebeschrijving toe, een duidelijk kaartje en reviews van regionale klanten.

3.     Linkbuilding

Als laatste probeer je ook backlinks te verzamelen van bedrijven uit jouw regio. Denk dan bijvoorbeeld aan je gemeente, aan plaatselijke verenigingen of het regionale dagblad. Dat kun je doen door gastenblogs te schrijven of te vragen om een backlink bij de desbetreffende regionale website. Naast deze drie onderdelen van regionale vindbaarheid zijn er ook andere manieren om jouw bedrijf duidelijk in je werkgebied te plaatsen. Zo maak je van je bezoekers klanten.